Review Article
BibTex RIS Cite

Fiyat Stratejilerinin İşletme Performansı Üzerindeki Etkisinin Sivas Mobilya Sektöründe Uluslararası Faaliyet Gösteren İşletmeler Üzerinde İncelenmesi

Year 2024, Volume: 3 Issue: 2, 20 - 28, 10.01.2025

Abstract

Günümüzde işletmelerin uluslararası pazarlamada paylarını artırmaları, fiyatlarını istikrarlı hale getirmeleri ve kârlarını maksimize etmeleri önem kazanmaktadır. Uluslararası pazarlama, işletmelere geniş müşteri kitlelerine ulaşma fırsatı sunarken, pazarlama stratejileri de bu süreçte kritik bir rol oynamaktadır. Özellikle, uluslararası pazara açılan işletmelerin fiyat stratejileri, piyasada kalıcılık sağlama ve rekabet avantajı elde etme açısından kilit öneme sahiptir. İşletme performansı, belirlenen fiyat ile yakından ilişkilidir; zira pazarlama karmasının bir elemanı olan fiyat, işletmelere gelir sağlarken, diğer unsurlar maliyet olarak yansımaktadır. Buradan hareketle bu çalışmanın amacı, fiyat stratejilerinin işletme performansı üzerindeki etkilerini incelemektir. Ayrıca, fiyat stratejileri ile işletme performansı arasında bir ilişki olup olmadığının tespit edilmesi de hedeflenmiştir. Araştırma için Sivas Sanayi ve Ticaret Odası’ndan temin edilen 136 mobilya işletmesi listesi kullanılarak yüz yüze görüşmeler gerçekleştirilmiş ve tam sayım örneklemesine gidilmiştir. Pazarlama müdürleri ile yapılan görüşmeler sonucunda 103 anket formu geri dönüş sağlamıştır. Yüksek geri dönüş oranı, araştırmanın evrenini temsil etmesi açısından yeterli kabul edilmiştir. Çalışmada nicel araştırma yönteminden faydalanarak SPSS İstatistik Paket Programı ile regresyon ve korelasyon analizleri yapılmıştır. Çalışma sonucunda fiyat stratejilerinin işletme performansı üzerinde anlamlı bir etki yaratmadığını bulgusu elde edilmiştir.

Thanks

Desteklerinizden dolayı teşekkür ederiz.

References

  • Akat, Ö. (1988). İşletmelerde fiyat kararları ve stratejileri. Uludağ Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 107-127.
  • Ali, B.J., & Anwar, G. (2021). Marketing strategy: pricing strategies and its influence on consumer purchasing decision. International Journal of Rural Development, Environment and Health Research, 26-39.
  • Altunışık, R., Özdemir, Ş., & Torlak, Ö. (2001). Modern Pazarlama. Adapazarı: Değişim Yayım.
  • Aslan, Y. (2015). Konaklama İşletmelerinde Fiyatlama Kararları. Çanakkale: Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi.
  • Aydın, L. (2019). Konaklama İşletmelerinde Fiyatlama Stratejileri. İstanbul: Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi.
  • Bayyurt, N. (2007). İşletmelerde performans değerlendirmenin önemi ve performans göstergeleri arasındaki ilişkiler. Journal of Social Policy Conferences, 577-592.
  • Blackburn, R.A., Hart, M., & Wainwright, T. (2013). Small business performance: business, strategy and owner-manager characteristics. Journal of Small Business and Enterprise Development, 8-27.
  • Curaoğlu, İ. (1995). Fiyatlandırma Politikaları ve Stratejileri Armatür ve Boru Sanayi Üzerine Uygulama Çalışması. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi.
  • Çakıroğlu, M., & Beceren, E. (2018). Uluslarararası ticarette fyatlandırma stratejileri. İntraders Akademik Dergisi, 1-20.
  • Çelik, T. Z. (2020). Endüstri 4.0 ile firmaların rekabet stratejileri seçimleri ve firma büyüklüğü arasındaki ilişki: gaziantep makine halısı üreticileri örneği. Gaziantep Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 2(1), 1-14.
  • Dağdeviren, M. (2007). Performans değerlendirme sürecinin bulanık AHP ile bütünleşik modellenmesi. Mühendislik ve Fen Bilimleri Dergisi, 268-282.
  • Demirezen, B. (2019). Turizm işletmelerinde fiyatlandırma stratejileri: kriz dönemlerinde kayseri'deki konaklama işletmelerinin fiyat uygulamaları. Journal of Travel and Tourism Research, 21-55.
  • Er, İ. (2015). Küresel Pazarlarda Fiyatlama Stratejileri. E. A. Öztürk, & E. F. Ersoy içinde, Küresel Pazarlama (s. 123-143). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi.
  • Erol, İ. (1998). Uluslararası Pazarlama. Manisa: Emek Matbacılık.
  • Faith, D.O., & Edwin, A. (2014). a review of the effect of pricing strategies on the pruchase of consumer goods. International Journal of Research Management, 88-102.
  • Indounas, K. (2014). The antecedents of strategic pricing and its effect on company performance in the case of industrial service firms. Journal of Services Marketing, 402-413.
  • Işıksal, Z. (2024). Uluslararası Pazarlamada Fiyat Stratejilerinin İşletme Performansı Üzerine Etkisi; Sivas Mobilya Sektörü Uygulaması. Sivas Cumhuriyet Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi, Sivas.
  • İslamoğlu, A.H. (1999). Pazarlama Yönetimi. İstanbul: Beta Yayınları.
  • Karahan, M. (2020). Turizm İşletmelerinde Fiyatlandırma Stratejileri ve Muhasebe Bilgi Kalitesi İlişkisi. 4465-4685.
  • Karaman , R. (2009). İşletmelerde Performans Ölçümünün Önemi ve Modern Bir Performans Ölçme Aracı Olarak Balanced Scorecard. s. 411-427.
  • Kazimov, A. (2004). Uluslararası Pazarlamada Pazarlama Karması Stratejileri. Ankara: Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi.
  • Kotler, P., & Keller, K. L. (2016). Marketing Management (14th edition). Shanghai: Shanghai People’s Publishing House.
  • Özdeveci, C., & Karaarslan, M. H. (2016). Fiyatlandırma: Bir Literatür Taraması. s. 118-126.
  • Özgüçlü, A.K. (2019). Pazarlama Yetkinliğinin İşletme Performansına Etkisi: Nevşehir’deki Konaklama İşletmeleri Üzerine Bir Araştırma. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi, Nevşehir.
  • Öztürk, A. (2017). Pazarlama İlkeleri. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Porter, M. E. (1980). Competitive Strategy Techniques For Analyzing Industries And Competitors. New York:The Free Press
  • Sampaio, C., Rodrigues, R., & Hernandez, J. (2021). Price strategy, market orientation, and business performance in the hotel ındustry. Journal of Global Information Management, 85-102.
  • Şahin, Y. (2004). Uluslararası Pazarlamada Fiyatlandırma ve ve Sanayi Ürünlerinin Fiyatlandırılması Üzerine Bir Uygulama. Konya: Selçuk Üniversitesi sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi.
  • Tancı Y.N. (2015). Fiyatlandırma ve internet ortamında fiyatlandırma stratejileri. Dicle Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 10-29.
  • Tangen, S. (2004). Performance measurement: from philosophy to practice. International Journal of Productivity and Performance Management, 726-741.
  • Tekgöz, O. (2009). Konut Yapı Kooperatiflerinde Fiyatlandırma Stratejileri. İstanbul: Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul.
  • Uhuru, J., & Omar, H. (2016). Effect of pricing strategies on the performance of airlines in Kenya: a survey of jomo Kenyatta ınternational airport. European Journal of Business and Management, s. 10-16.
  • Uzun , A., & Uçma, T. (2011). Uluslararası pazarda fiyatlandırma stratejileri ve maliyet sistemlerinin yeri: Marmaris turizm işletmeleri örneği. Journal Of Accounting and Taxation Studies, 37-50.
  • Yavuz, Ç. (2010). İşletmelerde inovasyon-performasyon ilişkisinin incelenmesine dönük bir çalışma. Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 143-173.
  • Yetiş, Z. (2017). İç Kontrol Sisteminin İşletme Performansı Üzerindeki Etkisi: Otel İşletmeleri Örneği. Necmettin Erbakan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi. Konya.
  • Yıldız, S. (2010). İşletme performansının ölçümü üzerine bankacılık sektöründe bir uygulama. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 179-193.
  • Zerenler, M. (2005). Performans Ölçüm Sistemleri Tasarımı ve Üretim Sistemlerinin Performansının Ölçümüne Yönelik Bir Araştırma. Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 1-36.
Year 2024, Volume: 3 Issue: 2, 20 - 28, 10.01.2025

Abstract

References

  • Akat, Ö. (1988). İşletmelerde fiyat kararları ve stratejileri. Uludağ Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 107-127.
  • Ali, B.J., & Anwar, G. (2021). Marketing strategy: pricing strategies and its influence on consumer purchasing decision. International Journal of Rural Development, Environment and Health Research, 26-39.
  • Altunışık, R., Özdemir, Ş., & Torlak, Ö. (2001). Modern Pazarlama. Adapazarı: Değişim Yayım.
  • Aslan, Y. (2015). Konaklama İşletmelerinde Fiyatlama Kararları. Çanakkale: Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi.
  • Aydın, L. (2019). Konaklama İşletmelerinde Fiyatlama Stratejileri. İstanbul: Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi.
  • Bayyurt, N. (2007). İşletmelerde performans değerlendirmenin önemi ve performans göstergeleri arasındaki ilişkiler. Journal of Social Policy Conferences, 577-592.
  • Blackburn, R.A., Hart, M., & Wainwright, T. (2013). Small business performance: business, strategy and owner-manager characteristics. Journal of Small Business and Enterprise Development, 8-27.
  • Curaoğlu, İ. (1995). Fiyatlandırma Politikaları ve Stratejileri Armatür ve Boru Sanayi Üzerine Uygulama Çalışması. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi.
  • Çakıroğlu, M., & Beceren, E. (2018). Uluslarararası ticarette fyatlandırma stratejileri. İntraders Akademik Dergisi, 1-20.
  • Çelik, T. Z. (2020). Endüstri 4.0 ile firmaların rekabet stratejileri seçimleri ve firma büyüklüğü arasındaki ilişki: gaziantep makine halısı üreticileri örneği. Gaziantep Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 2(1), 1-14.
  • Dağdeviren, M. (2007). Performans değerlendirme sürecinin bulanık AHP ile bütünleşik modellenmesi. Mühendislik ve Fen Bilimleri Dergisi, 268-282.
  • Demirezen, B. (2019). Turizm işletmelerinde fiyatlandırma stratejileri: kriz dönemlerinde kayseri'deki konaklama işletmelerinin fiyat uygulamaları. Journal of Travel and Tourism Research, 21-55.
  • Er, İ. (2015). Küresel Pazarlarda Fiyatlama Stratejileri. E. A. Öztürk, & E. F. Ersoy içinde, Küresel Pazarlama (s. 123-143). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi.
  • Erol, İ. (1998). Uluslararası Pazarlama. Manisa: Emek Matbacılık.
  • Faith, D.O., & Edwin, A. (2014). a review of the effect of pricing strategies on the pruchase of consumer goods. International Journal of Research Management, 88-102.
  • Indounas, K. (2014). The antecedents of strategic pricing and its effect on company performance in the case of industrial service firms. Journal of Services Marketing, 402-413.
  • Işıksal, Z. (2024). Uluslararası Pazarlamada Fiyat Stratejilerinin İşletme Performansı Üzerine Etkisi; Sivas Mobilya Sektörü Uygulaması. Sivas Cumhuriyet Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi, Sivas.
  • İslamoğlu, A.H. (1999). Pazarlama Yönetimi. İstanbul: Beta Yayınları.
  • Karahan, M. (2020). Turizm İşletmelerinde Fiyatlandırma Stratejileri ve Muhasebe Bilgi Kalitesi İlişkisi. 4465-4685.
  • Karaman , R. (2009). İşletmelerde Performans Ölçümünün Önemi ve Modern Bir Performans Ölçme Aracı Olarak Balanced Scorecard. s. 411-427.
  • Kazimov, A. (2004). Uluslararası Pazarlamada Pazarlama Karması Stratejileri. Ankara: Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi.
  • Kotler, P., & Keller, K. L. (2016). Marketing Management (14th edition). Shanghai: Shanghai People’s Publishing House.
  • Özdeveci, C., & Karaarslan, M. H. (2016). Fiyatlandırma: Bir Literatür Taraması. s. 118-126.
  • Özgüçlü, A.K. (2019). Pazarlama Yetkinliğinin İşletme Performansına Etkisi: Nevşehir’deki Konaklama İşletmeleri Üzerine Bir Araştırma. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi, Nevşehir.
  • Öztürk, A. (2017). Pazarlama İlkeleri. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Porter, M. E. (1980). Competitive Strategy Techniques For Analyzing Industries And Competitors. New York:The Free Press
  • Sampaio, C., Rodrigues, R., & Hernandez, J. (2021). Price strategy, market orientation, and business performance in the hotel ındustry. Journal of Global Information Management, 85-102.
  • Şahin, Y. (2004). Uluslararası Pazarlamada Fiyatlandırma ve ve Sanayi Ürünlerinin Fiyatlandırılması Üzerine Bir Uygulama. Konya: Selçuk Üniversitesi sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi.
  • Tancı Y.N. (2015). Fiyatlandırma ve internet ortamında fiyatlandırma stratejileri. Dicle Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 10-29.
  • Tangen, S. (2004). Performance measurement: from philosophy to practice. International Journal of Productivity and Performance Management, 726-741.
  • Tekgöz, O. (2009). Konut Yapı Kooperatiflerinde Fiyatlandırma Stratejileri. İstanbul: Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul.
  • Uhuru, J., & Omar, H. (2016). Effect of pricing strategies on the performance of airlines in Kenya: a survey of jomo Kenyatta ınternational airport. European Journal of Business and Management, s. 10-16.
  • Uzun , A., & Uçma, T. (2011). Uluslararası pazarda fiyatlandırma stratejileri ve maliyet sistemlerinin yeri: Marmaris turizm işletmeleri örneği. Journal Of Accounting and Taxation Studies, 37-50.
  • Yavuz, Ç. (2010). İşletmelerde inovasyon-performasyon ilişkisinin incelenmesine dönük bir çalışma. Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 143-173.
  • Yetiş, Z. (2017). İç Kontrol Sisteminin İşletme Performansı Üzerindeki Etkisi: Otel İşletmeleri Örneği. Necmettin Erbakan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi. Konya.
  • Yıldız, S. (2010). İşletme performansının ölçümü üzerine bankacılık sektöründe bir uygulama. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 179-193.
  • Zerenler, M. (2005). Performans Ölçüm Sistemleri Tasarımı ve Üretim Sistemlerinin Performansının Ölçümüne Yönelik Bir Araştırma. Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 1-36.
There are 37 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Pricing
Journal Section Research Articles
Authors

Zerrin Işıksal 0000-0001-9364-5390

Mualla Akçadağ 0000-0002-0785-3976

Publication Date January 10, 2025
Submission Date October 21, 2024
Acceptance Date December 7, 2024
Published in Issue Year 2024Volume: 3 Issue: 2

Cite

APA Işıksal, Z., & Akçadağ, M. (2025). Fiyat Stratejilerinin İşletme Performansı Üzerindeki Etkisinin Sivas Mobilya Sektöründe Uluslararası Faaliyet Gösteren İşletmeler Üzerinde İncelenmesi. Uluslararası Güncel Sosyal Bilimler Dergisi, 3(2), 20-28.

ISSN: 2980-1540
download

This work is licensed under Creative Commons Attribution 4.0 International License 

download


International Journal of Current Social Science (CUSOS) is indexed by the following national and international scientific indexing services: