Review
BibTex RIS Cite

INSTAGRAM REKLAMLARINA YÖNELİK ALGILARIN SATIN ALMA DAVRANIŞLARI AÇISINDAN İNCELENMESİ: Z KUŞAĞI ÖRNEĞİ

Year 2024, Volume: 3 Issue: 1, 47 - 51, 30.06.2024

Abstract

Günümüzde teknolojinin ilerlemesi, iletişim şekillerini derinden etkileyerek sosyal medya araçlarını gündelik yaşamın vazgeçilmez bir parçası haline getirmiştir. Bu bağlamda, Instagram'ın özellikle genç kuşaklar, özellikle de Z kuşağı üzerindeki etkisi önem kazanmıştır. İşletmeler, Z kuşağına ulaşma çabalarını bu sosyal platform üzerinden sürdürmekte ve bu kapsamda Instagram reklamlarını kullanmaktadır. Çalışmanın temel amacı, Instagram reklamlarının Z kuşağının instagram reklamlarına yönelik satın alma davranışları ile ilişkisini değerlendirmektir. Reklam içeriği ve kullanıcı algısının satın alma süreçlerine olan etkileri ana odak noktasını oluştururken, yapılan literatür taraması genç kuşakların Instagram reklamlarına yönelik algılarını, Z kuşağının özelliklerini ve sosyal medyanın satın alma davranışları üzerindeki etkilerini içermektedir. Ayrıca, genç kuşakların reklamlara duyarlılıklarını, fenomen etkisini, reklam ve gönderilere güvenilirliklerini etkileyen faktörleri de ortaya koymaktadır. Z kuşağının Instagram reklamlarına yönelik algılarının satın alma davranışlarına olan etkilerini ortaya koymaktadır. İkincil veriler ile yapılan araştırmanın sonuçları, Instagram reklamlarının genç kuşaklar üzerinde etkili olduğunu göstermektedir. Bu bağlamda, işletmelere genç kuşakları etkilemek için reklam stratejilerini bu platforma göre düzenlemeleri ve içeriklerini duygusal ve rasyonel öğelerle zenginleştirmeleri önerilmektedir.

References

  • Albayrak, S., Genç, S., & Aktaş, E. (2020). The Impact of Instagram Ads on Impulse Purchase Behavior: The Mediating Role of FOMO and Consumer Attitudes. International Journal of Business Administration, 11(2), 195-212. DOI: 10.5430/ijba.v11n2p195
  • Alkan, F. (2023). Sosyal Medya Kullanıcılarının Mahremiyet Algısı, X, Y ve Z Kuşağı Üzerine Bir Araştırma. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (34), 274-293.
  • Ao, L., Bansal, R., Pruthi, N., & Khaskheli, M. B. (2023). Impact of Social Media Influencers on Customer Engagement and Purchase Intention: A Meta-Analysis. Sustainability, 15(3), 2744. DOI: 10.3390/su15032744
  • Asan, A. (2012). Eğitimde Bir Yeni Yönelim Alanı: Sosyal Medya, Hepimiz Globaliz Hepimiz Yereliz. E. Sözen içinde, Eğitimde Bir Yeni Yönelim Alanı: Sosyal Medya, Hepimiz Globaliz Hepimiz Yereliz (s. 127). İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Aydın, B. I. (2020). Instagram Reklamlarının Z Kuşağının Satın Alma Davranışına Etkileri. Yüksek Lisans Tezi. Antalya: Akdeniz Üniversitesi, s. 48-56.
  • Aydın, G. Ç., & Başol, O. (2015). X ve Y Kuşağı: Çalışmanın Anlamında Bir Değişme Var Mı? Electronic Journal Of Vocational Colleges, 4(4), s. 1-15.
  • Ayhün, S. E. (2013). Kuşaklar Arasındaki Farklılıklar ve Örgütsel Yansımaları. Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, 2(1), s. 93-112.
  • Bat, M., & Vural, B. A. (2010). Yeni Bir İletişim Ortamı Olarak Sosyal Medya: Ege Üniversitesi İletişim Fakültesine Yönelik Bir Araştırma. İzmir: Journal of Yaşar University, s. 33-48.
  • Bil, E., İnal, M., & Özkaya, M. (2022). The Impact of Influencer’s Perceived Characteristics on Consumer Purchase Behavior. Pazarlama ve Pazarlama Araştırmaları Dergisi, 15(1), 219-244.
  • Bozkır, D. K. (2020). Sosyal Ağlar ve Tüketim Ekonomisi: Instagram’da Ağ Etkileşimi, Marka Sunumu, Reklam ve Pazarlama Stratejileri Üzerine Bir İnceleme. Tez. Aydın: Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyoloji Anabilim Dalı, s.105-112.
  • Doğan, A. (2020). Z Kuşağının Sosyal Medya ve Reklam Algısı Üzerine Bir İnceleme. Sosyal Medya Araştırmaları Dergisi, 5(2), 112-125.
  • Emese, C. Z. (2016). The Z Generation. Acta Technologica Dubnicae, 6(2), s. 63-76.
  • Erciş, A., Ünal, S., & Can, P. (2008). Tüketicileri Yaşam Tarzları ve Beyaz Eşya Satın Alma Karar Süreçleri Açısından Alt Gruplara Ayırmaya Yönelik Bir Araştırma. Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi (22), s. 35-49.
  • Erdem, M., & Recep, Y. (2016). 150 Soruda Geleneksel ve Dijital Reklamcılık. Kocaeli: Umuttepe Yayınları, s. 98-102.
  • Fromm, J., & Read, A. (2018). Marketing to Gen Z: The Rules for Reaching This Vast--and Very Different--Generation of Influencers.
  • Hazari, S., & Sethna, B. N. (2022). A Comparison of Lifestyle Marketing and Brand Influencer Advertising for Generation Z Instagram Users. Journal of Promotion Management, 29(4), 491-534.
  • Köksal, B. (2021). Influencer Pazarlamasının Z Kuşağı Üzerindeki Etkileri. Dijital Pazarlama Dergisi, 8(3), 45-56.
  • Mohsin, M. (2020). Instagram Stats Every Marketer Should Know in 2020. Oberlo. Erişim adresi: Oberlo Blog
  • Ninan, N., Roy, J. C., & Cheriyan, N. K. (2020). Influence of Social Media Marketing on the Purchase Intention of Gen Z. International Journal of Advanced Science and Technology, 29(1), 1692-1702.
  • Özeltürkay, E. Y., Bozyiğit, S., & Gülmez, M. (2017). Instagram’dan Alışveriş Yapan Tüketicilerin Satın Alma Davranışları: Keşifsel Bir Çalışma. Öneri Dergisi, 12(48), 175-198.
  • Seemiller, C., & Grace, M. (2016). Generation Z Goes to College: Understanding and Reaching the New Generation of Students. San Francisco, CA: John Wiley & Sons.
  • Sevinç, S. S. (2013). Pazarlama İletişiminde Sosyal Medya, (s. 85-90). İstanbul: Optimist Yayıncılık. Tuncer, A. İ., & Tuncer, M. U. (2016). Eğlence reklamlarının viral uygulamaları ve Z kuşağı üzerinden bir değerlendirme. TRT Akademi, 1(1), 218-222.
  • Twenge, J. M. (2017). iGen: Why Today's Super-Connected Kids Are Growing Up Less Rebellious, More Tolerant, Less Happy--and Completely Unprepared for Adulthood. Atria Books.
  • Twenge, J. M., Campbell, S., & Charles, E. (2010). Generational Differences in Work Value: Leisure and Extrinsic Value Increasing, Social and Intrinsic Value Decreasing. Journal of Management, 36(5), 1117-1147.
  • Williams, A. (2015, September 18). Move Over, Millennials, Here Comes Generation Z. The New York Times. Retrieved from https://www.nytimes.com
Year 2024, Volume: 3 Issue: 1, 47 - 51, 30.06.2024

Abstract

References

  • Albayrak, S., Genç, S., & Aktaş, E. (2020). The Impact of Instagram Ads on Impulse Purchase Behavior: The Mediating Role of FOMO and Consumer Attitudes. International Journal of Business Administration, 11(2), 195-212. DOI: 10.5430/ijba.v11n2p195
  • Alkan, F. (2023). Sosyal Medya Kullanıcılarının Mahremiyet Algısı, X, Y ve Z Kuşağı Üzerine Bir Araştırma. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (34), 274-293.
  • Ao, L., Bansal, R., Pruthi, N., & Khaskheli, M. B. (2023). Impact of Social Media Influencers on Customer Engagement and Purchase Intention: A Meta-Analysis. Sustainability, 15(3), 2744. DOI: 10.3390/su15032744
  • Asan, A. (2012). Eğitimde Bir Yeni Yönelim Alanı: Sosyal Medya, Hepimiz Globaliz Hepimiz Yereliz. E. Sözen içinde, Eğitimde Bir Yeni Yönelim Alanı: Sosyal Medya, Hepimiz Globaliz Hepimiz Yereliz (s. 127). İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Aydın, B. I. (2020). Instagram Reklamlarının Z Kuşağının Satın Alma Davranışına Etkileri. Yüksek Lisans Tezi. Antalya: Akdeniz Üniversitesi, s. 48-56.
  • Aydın, G. Ç., & Başol, O. (2015). X ve Y Kuşağı: Çalışmanın Anlamında Bir Değişme Var Mı? Electronic Journal Of Vocational Colleges, 4(4), s. 1-15.
  • Ayhün, S. E. (2013). Kuşaklar Arasındaki Farklılıklar ve Örgütsel Yansımaları. Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, 2(1), s. 93-112.
  • Bat, M., & Vural, B. A. (2010). Yeni Bir İletişim Ortamı Olarak Sosyal Medya: Ege Üniversitesi İletişim Fakültesine Yönelik Bir Araştırma. İzmir: Journal of Yaşar University, s. 33-48.
  • Bil, E., İnal, M., & Özkaya, M. (2022). The Impact of Influencer’s Perceived Characteristics on Consumer Purchase Behavior. Pazarlama ve Pazarlama Araştırmaları Dergisi, 15(1), 219-244.
  • Bozkır, D. K. (2020). Sosyal Ağlar ve Tüketim Ekonomisi: Instagram’da Ağ Etkileşimi, Marka Sunumu, Reklam ve Pazarlama Stratejileri Üzerine Bir İnceleme. Tez. Aydın: Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyoloji Anabilim Dalı, s.105-112.
  • Doğan, A. (2020). Z Kuşağının Sosyal Medya ve Reklam Algısı Üzerine Bir İnceleme. Sosyal Medya Araştırmaları Dergisi, 5(2), 112-125.
  • Emese, C. Z. (2016). The Z Generation. Acta Technologica Dubnicae, 6(2), s. 63-76.
  • Erciş, A., Ünal, S., & Can, P. (2008). Tüketicileri Yaşam Tarzları ve Beyaz Eşya Satın Alma Karar Süreçleri Açısından Alt Gruplara Ayırmaya Yönelik Bir Araştırma. Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi (22), s. 35-49.
  • Erdem, M., & Recep, Y. (2016). 150 Soruda Geleneksel ve Dijital Reklamcılık. Kocaeli: Umuttepe Yayınları, s. 98-102.
  • Fromm, J., & Read, A. (2018). Marketing to Gen Z: The Rules for Reaching This Vast--and Very Different--Generation of Influencers.
  • Hazari, S., & Sethna, B. N. (2022). A Comparison of Lifestyle Marketing and Brand Influencer Advertising for Generation Z Instagram Users. Journal of Promotion Management, 29(4), 491-534.
  • Köksal, B. (2021). Influencer Pazarlamasının Z Kuşağı Üzerindeki Etkileri. Dijital Pazarlama Dergisi, 8(3), 45-56.
  • Mohsin, M. (2020). Instagram Stats Every Marketer Should Know in 2020. Oberlo. Erişim adresi: Oberlo Blog
  • Ninan, N., Roy, J. C., & Cheriyan, N. K. (2020). Influence of Social Media Marketing on the Purchase Intention of Gen Z. International Journal of Advanced Science and Technology, 29(1), 1692-1702.
  • Özeltürkay, E. Y., Bozyiğit, S., & Gülmez, M. (2017). Instagram’dan Alışveriş Yapan Tüketicilerin Satın Alma Davranışları: Keşifsel Bir Çalışma. Öneri Dergisi, 12(48), 175-198.
  • Seemiller, C., & Grace, M. (2016). Generation Z Goes to College: Understanding and Reaching the New Generation of Students. San Francisco, CA: John Wiley & Sons.
  • Sevinç, S. S. (2013). Pazarlama İletişiminde Sosyal Medya, (s. 85-90). İstanbul: Optimist Yayıncılık. Tuncer, A. İ., & Tuncer, M. U. (2016). Eğlence reklamlarının viral uygulamaları ve Z kuşağı üzerinden bir değerlendirme. TRT Akademi, 1(1), 218-222.
  • Twenge, J. M. (2017). iGen: Why Today's Super-Connected Kids Are Growing Up Less Rebellious, More Tolerant, Less Happy--and Completely Unprepared for Adulthood. Atria Books.
  • Twenge, J. M., Campbell, S., & Charles, E. (2010). Generational Differences in Work Value: Leisure and Extrinsic Value Increasing, Social and Intrinsic Value Decreasing. Journal of Management, 36(5), 1117-1147.
  • Williams, A. (2015, September 18). Move Over, Millennials, Here Comes Generation Z. The New York Times. Retrieved from https://www.nytimes.com
There are 25 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Digital Marketing
Journal Section Research Articles
Authors

Ayşe Zülal İbili

Early Pub Date July 9, 2024
Publication Date June 30, 2024
Submission Date February 2, 2024
Acceptance Date June 26, 2024
Published in Issue Year 2024Volume: 3 Issue: 1

Cite

APA İbili, A. Z. (2024). INSTAGRAM REKLAMLARINA YÖNELİK ALGILARIN SATIN ALMA DAVRANIŞLARI AÇISINDAN İNCELENMESİ: Z KUŞAĞI ÖRNEĞİ. Uluslararası Güncel Sosyal Bilimler Dergisi, 3(1), 47-51.

ISSN: 2980-1540
download

This work is licensed under Creative Commons Attribution 4.0 International License 

download


International Journal of Current Social Science (CUSOS) is indexed by the following national and international scientific indexing services: